QUANTUM LEARNING DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPOSISI
DOI:
https://doi.org/10.56959/jpss.v8i2.85Keywords:
Quantum Learning, Writing, Eksposisi textAbstract
This is a classroom action research that aims to describe the skills of writing expository texts for class VIII1 students at SMP Negeri 6 Bulukumba through Quantum Learning. The subjects in this study were students of class VIII1, totaling 23 people. The research method used is descriptive. data research techniques through tests and observations. The data obtained were analyzed qualitatively and quantitatively. Based on data analysis, the results obtained are pada siklus I ketuntasan belajar sebesar 43,5 percent sedangkan pada siklus dua sebesar 87 percent. Based on these results, it was identified that learning to write exposition texts for class VIII1 students of SMP Negeri 6 Bulukumba by using the Quantum learning method experienced a significant increase. Thus, it can be concluded that Quantum learning is effective as one of the methods in learning to write exposition texts in class VIII1 of SMP Negeri 6 Bulukumba.
Downloads
References
Aieny,Melani Putri & Basri, Irfani. 2020. Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Eksposisi dengan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa kelas VIII SMP Negeri 34 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Vol. 9 No. 1; Seri B Hal. 127-135
Akhadiah. 2009. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga
Alwasilah. 2005. Klasifikasi Keterampilan Menulis. Jakarta: Bima Pustaka
Apriliani, Yeni. 2020. Modul Pembelajaran SMA Bahasa Indonesia. Jakarta: Kemendikbud. Direktorat Jenderal Paud, Pendidikan Mengenah dan sekolah Menengah Atas.
Citra, Diana & Afnita. 2019. Kontribusi Penguasaan Kalimat Efektif terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa kelas X SMK Negeri 2 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Vol.8 No.3 Seri A Hal. 78-83.
Deporter, Hernacki. 2016.Tujuan pembelajaran Quantum learning.
DIRJEN PAUD dan Pendidikan Masyarakat. 2017. Modul 2 Bahasa Indonesia Paket C Setara SMA. Jakarta: Kemendikbud
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Sang Surya dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Artikel di Jurnal Pendidikan Sang Surya adalah artikel Akses Terbuka yang diterbitkan di bawah Lisensi Creative Commons CC BY-NC-SA Lisensi ini mengizinkan penggunaan, distribusi, dan reproduksi dalam media apa pun untuk tujuan non-komersial saja, asalkan karya dan sumber aslinya dikutip dengan benar. Setiap turunan dari aslinya harus didistribusikan di bawah lisensi yang sama dengan aslinya.