HUBUNGAN PENDIDIKAN KARAKTER DENGAN KEARIFAN LOKAL
DOI:
https://doi.org/10.56959/jpss.v8i2.84Keywords:
character building, local cultureAbstract
The design of this research is descriptive, the population in this study is class XI students of the Department of Computer and Network Engineering at SMK Muhammadiyah Bulukumba as many as 24 people using total sampling technique, that is, the entire population can be used as a sample, namely 24 people. Data Collection Techniques Are Documentation And Questionnaires Using Product Moment Correlation Data Analysis Techniques. Based on the results of the study with a significant level of 5 percent and N equals 24, it turns out that the limit for rejection of Ho in Table R is 0.333. R Count Equals 1.091 Turns out greater than From R Table equals 0.333 Means R Xy Count Value is Significant, So Ho is Rejected and H1 is Accepted It means that there is a relationship between character education and local wisdom at SMK Muhammadiyah Bulukumba.
Downloads
References
Agus Salim, 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Sang Surya. STKIP Muhammadiyah Bulukumba.
Husaini dan Purnomo, 2012. Pengantar Statistik, Bumi Aksara, Jakarta.
Irwan, Akib. (2008). Model Pembelajaran Matematika Berbasis Budaya Bugis Makassar. (Disertasi tidak diterbitkan). Makassar.
James A. Black dan Dean J. Champion,2001. Metode dan Masalah Penelitian Sosial, Refika Aditama. Bandung.
Katu, Kearifan Manusia Kajang, Pustaka Refleksi, Makassar.
Kartono, Kartini. 2005. Patholologi Sosial. Rajawali Press, Jakarta.
Kusnadi, Chasan S., 1991. Statistik, APK, Ujung Pandang.
Moein, Andi, (1990). Menggali Nilai-Nilai Budaya Bugis Makassar dan Sirik na Pacce, Mapress, Makassar.
Rahman Abdullah, (2010). Pendidikan Karakter. Jakarta.
Ratana M., 2004. Pendidikan Karakter. S. Santosa, Jakarta.
Sartini, N.W., 2009. Menggali Kearifan Lokal. Jurnal Bahasa dan Sastra Universitas Sumatera Utara.
Gabriel S. Amin, Metodologi Penelitian dan Studi Kasus, Citramedia, Sidoarjo, 2013.
Singarinbun dan Efendy, 1995. Metodologi Penelitian Survei, PT. Pustaka LP3ES. Jakarta.
Sugiyono, 2010, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D, CV. Alfabeta, Bandung.
Undang Undang Republik Indonesia. 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Sang Surya dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Artikel di Jurnal Pendidikan Sang Surya adalah artikel Akses Terbuka yang diterbitkan di bawah Lisensi Creative Commons CC BY-NC-SA Lisensi ini mengizinkan penggunaan, distribusi, dan reproduksi dalam media apa pun untuk tujuan non-komersial saja, asalkan karya dan sumber aslinya dikutip dengan benar. Setiap turunan dari aslinya harus didistribusikan di bawah lisensi yang sama dengan aslinya.