PENGGUNAAN INTERNET UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI SISWA BELAJAR SEJARAH PADA MASA PANDEMI COVID 19

Authors

  • Erma Talib SMA Negeri 22 Makassar

DOI:

https://doi.org/10.56959/jpss.v8i1.73

Keywords:

internet, motivation to learn, History, Covid 19

Abstract

This study aims to determine the use of the internet as a source of history learning to increase the learning motivation of class XI History students at SMA Negeri 22 Makassar in the 2020 2021 academic year. This research was conducted at SMA Negeri 22 Makassar with the research subjects of class XI students. The research sample was carried out by proportional random sampling. The different variable in this study is the use of the internet as a learning resource, while the dependent variable is learning motivation. Data was collected through questionnaires and documentation. Data analysis through regression technique. The use of the internet as a learning resource is categorized as good enough, while students learning motivation is in the high category. From the results of the regression analysis, the value of Fcount equals 19.607 with a significance of 0.000 less than 0.05, which indicates that the use of the internet as a learning resource affects the learning motivation of students in class XI History of SMA Negeri 22 Makassar in the 2020 2021 academic year

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2006. Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Asnawir dan Usman. 2002. Media Pembelajaran. Ciputat Press. Jakarta.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ke Tiga. Jakarta: Balai Pustaka.

Depdiknas. 2003. Laporan Hasil Belajar. Jakarta: Direktorat PLP Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah

Depdiknas. 2009. Bahan Belajar Mandiri Kelompok Kerja Pengawas Sekolah-Penelitian Tindakan Sekolah. Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan

Dryden, Gordon. 2002. The Learning revolution. Bandung: Kaifa.

Efendy, Ahmad. 2010. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil belajar. http://ahmadefendy.blogspot.com. Diakses tanggal 12 Juni 2010.

Haling, Abdul. 2007. Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Hamsa. 2009. Metode Pembelajaran. http://aliefhamsa.blogspot.com/2010/06/ numbered-heads-together-nht.html. Diakses tatanggal 12uni 2010.

Hasrawati. 2007. Computer Pioneer Windows Plus MS. Office xp. Ppb International College Makassar (The Computer School for Profesional). Jakarta.

Iwanan Setiawan, Dkk. 2018. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Ilmu Pengetahuan Sosial SMA/MTs Kelas IX. Jakarta : Masmedia Buana Pustaka.

Junaidi, Wawan. 2010. Media pembelajaran. http://wawan-junaidi.blogspot.com. Diakses tanggal 12 Juni 2010.

Rosyada, Dede. 2004. Paradigma Pendidikan Demokratis. Jakarta: Prenada Media.

Sabri, Ahmad. 2010. Strategi Belajar Mengajar & Micro Teaching. Ciputat: Quantum Teaching. Sanjaya, Wina. 2006. Strategi

Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sanjaya, Wina. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sanjaya,W. 2011. Startegi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Predana Media. Jakarta.

Sardiman, A. M. 2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Remaja Press: Jakarta.

Slavin, E.R. 2008. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media.

Solihatin, Etin. 2007. Cooperative Learning: Analisis Model Pembelajaran SEJARAH. Jakarta: Bumi Aksara.

Tahoba. 2007. Manfaat dan Kendala Penerapan Teknologi Komunikasi dan Informasi (INTERNET POINT) Sebagai Media Komunikasi Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. http://wordpress Files.com. Diakses pada tanggal 22-8-2008.

Talib, J., Asra, A. A., & Mapata, D. (2021). Bahasa Indonesia (Tata Tulis Dan Komunikasi Ilmiah). Media Sains Indonesia.

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Yasa, Doantara. 2008. Pembelajaran Konvensional. http://ipotes.wordpress. com/page/3/. Diakses tanggal 12 Juni 2010.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Talib, E. (2022). PENGGUNAAN INTERNET UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI SISWA BELAJAR SEJARAH PADA MASA PANDEMI COVID 19. Jurnal Pendidikan Sang Surya, 8(1), 29–36. https://doi.org/10.56959/jpss.v8i1.73