IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN OPOS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI KELAS X IIS SMA NEGERI 7 BULUKUMBA

Authors

  • Ahmad A SMA Negeri 7 Bulukumba

DOI:

https://doi.org/10.56959/jpss.v8i1.65

Keywords:

Learning Media, OPOS, ICT

Abstract

Abstract: Classroom action research is caused by the low quality of information and communication technology guidance results.  This is due to the absence of ICT subjects in the structure of the school curriculum that causes students' treatment of ICT subjects to be considered unimportant. The method used is Class Action Research, Kemmis and McTaggart model A cycle-shaped procedure that will take place through two cycles, each cycle consisting of four stages: planning, execution, observation and reflection. The data collection technique used is a test in the form of questionnaires and non-tests in the form of observation of student activities. The study was conducted in class X IIS Sma Negeri 7 Bulukumba from June to December 2021. Research aims to improve the learning outcomes of ICT guidance. The results of the study is implementing OPOS learning media on ICT guidance increased, the average grade of first cycle student learning outcomes by 53.49 percent to 70.30 percent  in second cycle.  OPOS learning media also increased learning activity, in fist cycle student activity 65.33 percentincreased to 73.33 percent second cycle. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, 2021, Belajar Microsoft Office Word 2016, Bulukumba: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (LP2M) STIKES Panrita Husada Bulukumba

Chepi Riyana M.Pd, Dra. Rudi Susilana Msi. 2009. Media Pembelajaran : Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian. Bandung: CV. Wacana Prima. hlm. 6. ISBN 9789791856119.

Djalal, M.F. 1986. Penilaian Dalam Pengajaran Bahasa Asing. Malang: P3T IKIP Malang

FITRAH Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman Vol. 03 No. 2 Desember 2017 e-ISSN : 2460-2345, p-ISSN: 2442-6997, Web: jurnal. iain-padangsidimpuan.ac.id

Harifa, A. 2001. Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Haryanto, Edy. 2008. Teknologi Informasi dan Komunikasi: Konsep dan Perkembangannya. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran

Hilgard. 2006. Pembelajaran Metode Kasus. Bandung: Bonoma

Hamalik Oemar 2001. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.

Hisbiyatul Hasanah, Rudy Sumiharsono, (2017). Media Pembelajaran: Buku Bacaan Wajib Dosen, Guru dan Calon Pendidik. Pustaka Abadi. hlm. 3. ISBN 9786027275447.

Kustiawan, Usep, 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Gunung Samudera. hlm. 6. ISBN 9786021223482

M. Ngalim Purwanto. 1986. Prinsip-prinsip dan Tehnik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Karya

Mudzalir, A. 1997. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Pustaka Setia

Syaiful Bahri Djamarah & Aswan Zain, Strategi Belajar Mengajar (Jakarta: Rineka Cipta,

Sabri, Alisuf. 1996. Psikologi Pendidikan dalam Kurikulum Nasional. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya

Sardiman AM. 1990. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: CV.Rajawali.

Slameto, 2003. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Saifudin Azwar. 1996. Pengantar Psikologi Intelegensi. Jogyakarta : Pustaka Pelajar.

Syah, Muhibbin. 2003. Psikologi Belajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Talib, J., Asra, A. A., & Mapata, D. (2021). Bahasa Indonesia (Tata Tulis Dan Komunikasi Ilmiah). Media Sains Indonesia.

Winkel, W.S. 1987. Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Jakarta : Gramedia.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

A, A. (2022). IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN OPOS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI KELAS X IIS SMA NEGERI 7 BULUKUMBA. Jurnal Pendidikan Sang Surya, 8(1), 1–9. https://doi.org/10.56959/jpss.v8i1.65