PEMANFAATAN POWER POINT UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP INTERAKSI ANTAR NEGARA ASIA DAN NEGARA LAINNYA DI SMP NEGERI 9 BULUKUMBA
DOI:
https://doi.org/10.56959/jpss.v7i1.34Keywords:
use, power point, Mastery of Concept, SMPAbstract
The purpose of this class action research is to improve the quality of students learning processes and outcomes through the implementation of learning strategies that focus on student activities using power point-based media. This research was conducted at SMP Negeri 9 Bulukumba. The subject of the study was an IXa grade student. The research was conducted in the odd semester of the 2018/2019 school year for three months, namely August to October 2019. The problem discussed in this study is the application of learning strategies that use power point-based media to improve the mastery of the concept of Interaction Between Asian countries and Other Countries as a result of learning ips students in class IXa SMP Negeri 9 Bulukumba. The research data was netted using (1) observation sheets of teachers ability to implement learning strategies that focus on student activities by using power point-based media, and (2) test learning outcomes. This type of data is quantitative data so that the analysis is done using descriptive statistical analysis techniques. The results of the data analysis showed that the implementation of learning strategies that focus on student activities by using power point-based media can improve the mastery of the concept of Interaction Between Asian and Other Countries in students of grade IXa SMP Negeri 9 Bulukumba.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arsyad, Azhar. 2006. Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Asnawir dan Usman. 2002. Media Pembelajaran. Ciputat Press. Jakarta.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ke Tiga. Jakarta: Balai Pustaka.
Depdiknas. 2003. Laporan Hasil Belajar. Jakarta: Direktorat PLP Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah
Depdiknas. 2009. Bahan Belajar Mandiri Kelompok Kerja Pengawas Sekolah-Penelitian Tindakan Sekolah. Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan
Dryden, Gordon. 2002. The Learning revolution. Bandung: Kaifa.
Efendy, Ahmad. 2010. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil belajar. http://ahmadefendy.blogspot.com. Diakses tanggal 12 Juni 2010.
Haling, Abdul. 2007. Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.
Hamsa. 2009. Metode Pembelajaran. http://aliefhamsa.blogspot.com/2010/06/ numbered-heads-together-nht.html. Diakses tatanggal 12uni 2010.
Hasrawati. 2007. Computer Pioneer Windows Plus MS. Office xp. Ppb International College Makassar (The Computer School for Profesional). Jakarta.
Iwanan Setiawan, Dkk. 2018. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Ilmu Pengetahuan Sosial SMP/MTs Kelas IX. Jakarta : Masmedia Buana Pustaka.
Junaidi, Wawan. 2010. Media pembelajaran. http://wawan-junaidi.blogspot.com. Diakses tanggal 12 Juni 2010.
Rosyada, Dede. 2004. Paradigma Pendidikan Demokratis. Jakarta: Prenada Media.
Sabri, Ahmad. 2010. Strategi Belajar Mengajar & Micro Teaching. Ciputat: Quantum Teaching. Sanjaya, Wina. 2006. Strategi
Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sanjaya, Wina. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sanjaya,W. 2011. Startegi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Predana Media. Jakarta.
Sardiman, A. M. 2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Remaja Press: Jakarta.
Slavin, E.R. 2008. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media.
Solihatin, Etin. 2007. Cooperative Learning: Analisis Model Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi Aksara.
Tahoba. 2007. Manfaat dan Kendala Penerapan Teknologi Komunikasi dan Informasi (POWER POINT) Sebagai Media Komunikasi Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. http://wordpress Files.com. Diakses pada tanggal 22-8-2008.
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Yasa, Doantara. 2008. Pembelajaran Konvensional.http://ipotes.wordpress. com/page/3/. Diakses tanggal 12 Juni 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan Sang Surya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Sang Surya dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Artikel di Jurnal Pendidikan Sang Surya adalah artikel Akses Terbuka yang diterbitkan di bawah Lisensi Creative Commons CC BY-NC-SA Lisensi ini mengizinkan penggunaan, distribusi, dan reproduksi dalam media apa pun untuk tujuan non-komersial saja, asalkan karya dan sumber aslinya dikutip dengan benar. Setiap turunan dari aslinya harus didistribusikan di bawah lisensi yang sama dengan aslinya.