PENINGKATAN LITERASI DAN NUMERASI BAGI SISWA SMP ST. AGUSTINUS LANGA MELALUI PROGRAM KAMPUS MENGAJAR
DOI:
https://doi.org/10.56959/jpss.v10i2.303Keywords:
kampus mengajar, kurikulum merdeka, literasi, numerasiAbstract
Literacy and numeracy skills in Indonesia are currently still quite low and still need to be improved in order to achieve national education goals, namely to make the nation's life smarter. One of the efforts being made to improve students' literacy and numeracy skills is through the current government program, namely the campus teaching program. Student service at school for approximately 6 months aims to improve the literacy and numeracy skills of students at St. Agustinus Langa through the implementation of the Independent Campus Learning Program. Through a naturalistic qualitative approach, data is obtained through observation, interviews and documentation. The results of this research show that the level of literacy and numeracy is still low at St. technology. The importance of literacy and numeracy is not only limited to Mathematics and Science subjects but includes other aspects that enable students to analyze information, make predictions, design experiments or experiments and make decisions.
Downloads
References
Abidin, Yunus, Tita M., Hana Y. (2020). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta : Bumi Aksara.
Antoro,B. (2018) .21 St Century Educator: Menyongsong Transformasi Pendidikan 4.0. KEMENDIKBUD:Jakarta
Arung ,F., Murthado, F.,& Boeriswati,E. (2023). Merdeka Belajar : The Real Learning Needs of Students ,Teachers, and Institutions Related to Demands for Independent Learning Innovation. Indonesian Jurnal on Learning and Advanced Education ( IJOLAE) ,5(2), 120-135.
Asrial ,A.,Syahrial,S.,Kurniawan ,D.A. (2022). The Influence of Application of Local-wisdom-based Modules toward peace -loving Characters of Elementary school students. Indonesian Jurnal on Learning and Advanced Education ( IJOLAE) ,4(2),156-170
Meliyanti, M., Raraswati, P., Nuruddin Hidayat, D., & Aryanto, S. (2021). Kajian Literatur: Perkembangan Literasi dan Numerasi di Lingkungan Keluarga. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6504–6512
Muhamad, I.B.N.,Hidayati,Y.M.,& Andarwulan ,T. (2020 ). Penerapan Inovasi Budaya Game Catung Untuk meningkatkan Literasi dan Numerasi di Sekolah Dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran,4(2).
Natsir, S. R., & Manaf, A. (2023). Penguatan Numerasi dalam Meningkatkan Higher Order Thinking Skill (HOTS) Siswa Sekolah Dasar di Era Digital. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 1352–1357. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1653
Nurcahyono,N.A.(2023) . Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi melalui Model Pembelajaran . Hexagob : Jurnal Ilmu Dan Pendidikan Matematika ,19-29. https://doi.org/10.33830/hexagob.v11i.4924
Permendikbud Nomor 37 Tahun 2018 tentang Perubahan Atas Permendikbud Nomor 24 Tahun 2016 tentang kompetensi inti dan kompetensi dasar pelajaran pada kurikulum 2013 pada pendidikan dasar dan pendidikan menengah. Jakarta:Kemendikbud.
Poerwanti,E.,& Suwandayani ,B.I. ( 2020). Manajemen Sekolah Dasar Unggul ( Vol. 1) UMMPress
Putri,F.S.(2022).Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Multimedia Guna Meningkatkan Minat Literasi Dan Numerasi Belajar Online Peserta Didik Sekolah Dasar . Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Multimedia Guna Meningkatkan Minat Literasi Dan Numerasi Belajar Online Peserta Didik Sekolah Dasar . Jurnal Pendidikan . 22 (2) :155-161
Rahayu,T. (2016). Penumbuhan Budi Pekerti Melalui Gerakan Literasi Sekolah The Progressive and Fun Education seminar, 179-183
Ratnasari,S.L.,Sutjahjo,G.,Susanti,E.N.,Tanjung,R.,&Ismanto,W.(2021).Pengaruh Kompetensi,Motivasi, dan Kreativitas Terhadap Kinerja Guru Melalui Kepuasan Kerja. Manajemen Pendidikan,16(1),1-12.
Rohim,D.C.(2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA ,33(1) ,54-62. https://doi.org/10.23917/VARIDIKA.v33i1.14993
Sukma,H.H.(2021). Strategi Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Varidika ,33(1),11-20.
Wiranata,A.A.( 2022) . Evaluasi Media Video Pembelajaran Untuk Sekolah Dasar Pokok Bahasan Pengurangan dan Penjumlahan . Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol.7.No 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan Sang Surya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Sang Surya dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Artikel di Jurnal Pendidikan Sang Surya adalah artikel Akses Terbuka yang diterbitkan di bawah Lisensi Creative Commons CC BY-NC-SA Lisensi ini mengizinkan penggunaan, distribusi, dan reproduksi dalam media apa pun untuk tujuan non-komersial saja, asalkan karya dan sumber aslinya dikutip dengan benar. Setiap turunan dari aslinya harus didistribusikan di bawah lisensi yang sama dengan aslinya.