IMPLEMENTASI NILAI-NILAI SPIRITUAL DAN MORAL DI LEMBAGA PENDIDIKAN

Authors

  • Andrini Lita Laksita Institut Agama Islam Al-Qur'an Al-Ittifaqiah (IAIQ) Indralaya
  • Nur Halimah Institut Agama Islam Al-Qur’an Al-Ittifaqiah (IAIQ) Indralaya
  • Dwi Noviani Institut Agama Islam Al-Qur’an Al-Ittifaqiah (IAIQ) Indralaya

DOI:

https://doi.org/10.56959/jpss.v10i2.269

Keywords:

nilai spiritual, nilai moral, pendidikan

Abstract

Educational institutions not only function as a place for the transfer of knowledge, but also as a forum for character formation. This research aims to analyze how educational institutions carry out their role in instilling spiritual and moral values in students. Through literature studies and case analysis, this research reveals that the instillation of spiritual and moral values can be done through various means, such as integration in the curriculum, extracurricular activities, habituation of behavior, and teacher example. The results of the research show that the implementation of spiritual and moral values has a positive impact on the development of students, both internally cognitive, affective and psychomotor aspects. However, there are several challenges in implementation, such as lack of teacher understanding, lack of support from the school environment, and lack of systematic evaluation. Therefore, more comprehensive and sustainable efforts are needed to ensure the successful implementation of the values. spiritual and moral values in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, F. N., Mispani, M., & Yusuf, M. (2023). Integrasi Kurikulum Pendidikan Islam Pondok Pesantren Dan SMA. Assyfa Journal of Islamic Studies, 1(1). https://doi.org/10.61650/ajis.v1i1.164

Akidah dan Akhlak dalam Perspektif Pembelajaran PAI di Madrasah Ibtidaiyah. (2020). Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains. https://doi.org/10.21154/ibriez.v5i5.92

Apriani, W., Syahputri, D. D., & Rahmah, S. R. (2023). Implikasi Pendidikan Moral Dan Spiritual Terhadap Pendidikan Di Mis Nurul Arafah. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 58–64. https://doi.org/10.56832/pema.v3i1.324

Ash-shidiqqi, E. (2021). Peluang Dan Tantangan Pendidikan Karakter Di Era Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 22–29. https://doi.org/10.37304/paris.v2i1.3163

Athiyah Warada, Mardiana, I. A. H. (2021). Urgensi Peran Keluarga terhadap Pembinaan Karakter Generasi Muda sebagai Pilar Ketahanan Nasional. Jurnal Pengajaran Dan Kajian Islam, 1(1).

Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1). https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i1.426

Dharma, R. ., & Wahyuni, A. . (2017). Integrasi Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Pada Kurikulum Sekolah. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat, Vol.4(No.2), hlm.98.

FIRMANSYAH, F. (2022). STRATEGI GURU DALAM MENGINTEGRASIKAN NILAI-NILAI SPIRITUAL DAN SOSIAL PADA PEMBELAJARAN SKI DI MTsN 2 ACEH BESAR. SKRIPSI, 33(1), 1–12.

Inayah, A. N. (2022). STRATEGI PEMBELAJARAN SEJARAH DALAM MENGHADAPI TANTANGAN PENDIDIKAN INDONESIA DI ABAD 21. Estoria: Journal of Social Science and Humanities, 3(1). https://doi.org/10.30998/je.v3i1.1013

Juni Erpida Nasution. (2023). ANALISIS KEBIJAKAN PENGEMBANGAN KOMPETENSI TENAGA PENDIDIK DAN TENAGA KEPENDIDIKAN PADA LEMBAGA PENDIDIKAN DI MESIR. Al-Ihda’ : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 17(2). https://doi.org/10.55558/alihda.v17i2.73

Juwitaningrum, Rakhmawati, D., & Handayani, A. (2024). Penanaman Nilai-Nilai Moral Spiritual pada Siswa Sekolah Dasar melalui Metode Pembiasaan. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(02). Retrieved from http://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/3285

Kausar, Al Husaini M Daud, N. (2022). Manajemen Penanaman Nilai-Nilai Spiritual dalam Meningkatkan Karakter Santri di Dayah Terpadu Ulumul Islam Kecamatan Tanah Jambo Aye. 1(2), 18–32.

Khadafie, M. (2023). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM SISTEM PENDIDIKAN MERDEKA BELAJAR. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1). https://doi.org/10.52266/tadjid.v7i1.1757

Koesnandar, A. (2020). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) SESUAI KURIKULUM 2013. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v8n1.p33--61

Miaw, M. (2023). Karakteristik Perkembangan Peserta Didik. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 6(4). https://doi.org/10.47006/er.v6i4.5794

Murtafiah, N. H., & Ali, I. (2023). Implementasi Teori Organisasi Berbasis Nilai Spiritual Islami dalam Praktik Pendidikan. Journal on Education, 5(4). https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2024

Nurhasnah, Remiswal, & Sabri, A. (2023). Jurnal Ranah Kognitif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 28204–28220.

Rahmat. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bening Pustaka, 2(2), 1–212.

Saiful, S. (2023). Sistem Pendidikan Islam, Integrasi Ilmu Pengetahuan Agama dan Teknologi Digital. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1659

Sawaluddin, S. (2022). Evaluasi Pembelajaran Terintegrasi. Journal of Islamic Education El Madani, 1(1). https://doi.org/10.55438/jiee.v1i1.15

Wulandari, J., Yusuf, A., Althof, J., & Tantri, K. S. (2023). PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF KH. AHMAD DAHLAN. AL-IRSYAD, 13(2). https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v13i2.18214

Zain, A., & Mustain, Z. (2024). Penguatan Nilai-Nilai Spiritual dan Moralitas di Era Digital melalui Pendidikan Agama Islam. JEMARI : Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 94–103.

Zain, A., Mustain, Z., Apriani, W., Syahputri, D. D., Rahmah, S. R., & Masrukhi. (2023). Implikasi Pendidikan Moral Dan Spiritual Terhadap Pendidikan Di Mis Nurul Arafah. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 94–103. https://doi.org/10.56832/pema.v3i1.324

Zulkarnain, L. (2023). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan Islam. INTELEKTIUM, 3(2). https://doi.org/10.37010/int.v3i2.1114

Downloads

Published

2024-12-04

How to Cite

Lita Laksita, A., Halimah, N. ., & Noviani, D. . (2024). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI SPIRITUAL DAN MORAL DI LEMBAGA PENDIDIKAN. Jurnal Pendidikan Sang Surya, 10(2), 453–463. https://doi.org/10.56959/jpss.v10i2.269