IMPLEMENTASI NILAI-NILAI SPIRITUAL DAN MORAL DI LEMBAGA PENDIDIKAN
DOI:
https://doi.org/10.56959/jpss.v10i2.269Keywords:
nilai spiritual, nilai moral, pendidikanAbstract
Educational institutions not only function as a place for the transfer of knowledge, but also as a forum for character formation. This research aims to analyze how educational institutions carry out their role in instilling spiritual and moral values in students. Through literature studies and case analysis, this research reveals that the instillation of spiritual and moral values can be done through various means, such as integration in the curriculum, extracurricular activities, habituation of behavior, and teacher example. The results of the research show that the implementation of spiritual and moral values has a positive impact on the development of students, both internally cognitive, affective and psychomotor aspects. However, there are several challenges in implementation, such as lack of teacher understanding, lack of support from the school environment, and lack of systematic evaluation. Therefore, more comprehensive and sustainable efforts are needed to ensure the successful implementation of the values. spiritual and moral values in educational institutions.
Downloads
References
Ahmad, F. N., Mispani, M., & Yusuf, M. (2023). Integrasi Kurikulum Pendidikan Islam Pondok Pesantren Dan SMA. Assyfa Journal of Islamic Studies, 1(1). https://doi.org/10.61650/ajis.v1i1.164
Akidah dan Akhlak dalam Perspektif Pembelajaran PAI di Madrasah Ibtidaiyah. (2020). Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains. https://doi.org/10.21154/ibriez.v5i5.92
Apriani, W., Syahputri, D. D., & Rahmah, S. R. (2023). Implikasi Pendidikan Moral Dan Spiritual Terhadap Pendidikan Di Mis Nurul Arafah. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 58–64. https://doi.org/10.56832/pema.v3i1.324
Ash-shidiqqi, E. (2021). Peluang Dan Tantangan Pendidikan Karakter Di Era Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 22–29. https://doi.org/10.37304/paris.v2i1.3163
Athiyah Warada, Mardiana, I. A. H. (2021). Urgensi Peran Keluarga terhadap Pembinaan Karakter Generasi Muda sebagai Pilar Ketahanan Nasional. Jurnal Pengajaran Dan Kajian Islam, 1(1).
Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1). https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i1.426
Dharma, R. ., & Wahyuni, A. . (2017). Integrasi Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Pada Kurikulum Sekolah. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat, Vol.4(No.2), hlm.98.
FIRMANSYAH, F. (2022). STRATEGI GURU DALAM MENGINTEGRASIKAN NILAI-NILAI SPIRITUAL DAN SOSIAL PADA PEMBELAJARAN SKI DI MTsN 2 ACEH BESAR. SKRIPSI, 33(1), 1–12.
Inayah, A. N. (2022). STRATEGI PEMBELAJARAN SEJARAH DALAM MENGHADAPI TANTANGAN PENDIDIKAN INDONESIA DI ABAD 21. Estoria: Journal of Social Science and Humanities, 3(1). https://doi.org/10.30998/je.v3i1.1013
Juni Erpida Nasution. (2023). ANALISIS KEBIJAKAN PENGEMBANGAN KOMPETENSI TENAGA PENDIDIK DAN TENAGA KEPENDIDIKAN PADA LEMBAGA PENDIDIKAN DI MESIR. Al-Ihda’ : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 17(2). https://doi.org/10.55558/alihda.v17i2.73
Juwitaningrum, Rakhmawati, D., & Handayani, A. (2024). Penanaman Nilai-Nilai Moral Spiritual pada Siswa Sekolah Dasar melalui Metode Pembiasaan. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(02). Retrieved from http://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/3285
Kausar, Al Husaini M Daud, N. (2022). Manajemen Penanaman Nilai-Nilai Spiritual dalam Meningkatkan Karakter Santri di Dayah Terpadu Ulumul Islam Kecamatan Tanah Jambo Aye. 1(2), 18–32.
Khadafie, M. (2023). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM SISTEM PENDIDIKAN MERDEKA BELAJAR. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1). https://doi.org/10.52266/tadjid.v7i1.1757
Koesnandar, A. (2020). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) SESUAI KURIKULUM 2013. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v8n1.p33--61
Miaw, M. (2023). Karakteristik Perkembangan Peserta Didik. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 6(4). https://doi.org/10.47006/er.v6i4.5794
Murtafiah, N. H., & Ali, I. (2023). Implementasi Teori Organisasi Berbasis Nilai Spiritual Islami dalam Praktik Pendidikan. Journal on Education, 5(4). https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2024
Nurhasnah, Remiswal, & Sabri, A. (2023). Jurnal Ranah Kognitif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 28204–28220.
Rahmat. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bening Pustaka, 2(2), 1–212.
Saiful, S. (2023). Sistem Pendidikan Islam, Integrasi Ilmu Pengetahuan Agama dan Teknologi Digital. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1659
Sawaluddin, S. (2022). Evaluasi Pembelajaran Terintegrasi. Journal of Islamic Education El Madani, 1(1). https://doi.org/10.55438/jiee.v1i1.15
Wulandari, J., Yusuf, A., Althof, J., & Tantri, K. S. (2023). PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF KH. AHMAD DAHLAN. AL-IRSYAD, 13(2). https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v13i2.18214
Zain, A., & Mustain, Z. (2024). Penguatan Nilai-Nilai Spiritual dan Moralitas di Era Digital melalui Pendidikan Agama Islam. JEMARI : Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 94–103.
Zain, A., Mustain, Z., Apriani, W., Syahputri, D. D., Rahmah, S. R., & Masrukhi. (2023). Implikasi Pendidikan Moral Dan Spiritual Terhadap Pendidikan Di Mis Nurul Arafah. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 94–103. https://doi.org/10.56832/pema.v3i1.324
Zulkarnain, L. (2023). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan Islam. INTELEKTIUM, 3(2). https://doi.org/10.37010/int.v3i2.1114
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan Sang Surya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Sang Surya dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Artikel di Jurnal Pendidikan Sang Surya adalah artikel Akses Terbuka yang diterbitkan di bawah Lisensi Creative Commons CC BY-NC-SA Lisensi ini mengizinkan penggunaan, distribusi, dan reproduksi dalam media apa pun untuk tujuan non-komersial saja, asalkan karya dan sumber aslinya dikutip dengan benar. Setiap turunan dari aslinya harus didistribusikan di bawah lisensi yang sama dengan aslinya.