PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SAINTIFIK TERHADAP KREATIVITAS ANAK USIA 5-6 TAHUN

Authors

  • Baiq Nada Buahana Universitas Mataram
  • Filsa Era Sativa Universitas Mataram

Keywords:

early childhood, creativity, scientific learning

Abstract

This research aims to determine the influence of the scientific learning model on the creativity of children aged 5-6 years at Al-Fadhillah Kindergarten. This type of experimental research with a quantitative approach uses a quasi-experimental design with a pre-test post-test control group design. There were 30 research subjects aged 5-6 years with 15 students each from class B1 (Experimental class) and class B2 (Control class). Data collection methods are by observation and documentation. The data analysis technique uses the independent sample t test technique. Based on the results of the research that has been carried out, the results show that there is an influence of the scientific learning model on creativity. This can be seen from the t test that has been carried out, the result is t = 24.509 > t table = 0.688 and a significance value (2-tailed) of 0.000 < 0.05, then it can be concluded that the hypothesis is accepted. This means that there is a difference between students' creative abilities for pre-test and post-test data, so it can be concluded that there is an influence of the scientific learning model on creativity in children aged 5-6 years at Al-Fadhillah Kindergarten.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akromah, J., & Rohmah, L. (2019). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Mengembangkan Kognitif Anak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(1), 47–56. https://doi.org/10.14421/jga.2019.41-0

Angkur, M. F. M. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Smart Paud, 2(1), 37. https://doi.org/10.36709/jspaud.v2i1.5918

Apriyanti, H. (2017). Pemahaman Guru Pendidikan Anak Usia Dini Terhadap Perencanaan Pembelajaran Tematik. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 111. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.22

Chiang, Milki. Hllida, Syukri. (2016). Meningkatkan Kreativitas Melalui Pembelajaran Kolase dengan menggunakan bahan alam pada anak usia 5-6 Tahun. Jurnal pendidikan dan pembelajaran Kahtulistiwa.vol 5.No 9.

Fauziah, N. (2012). Penggunaan Media Bahan Alam untuk Meningkatkan Kreativiatas Anak. Jurnal Ilmiah VISI P2TK PAUD NI - Vol, 8, No,1, Juni 2013

Holis, A. (2016). “Belajar Melalui Bermain untuk Pengembangan Kreativitas dan Kognitif Anak Usia Dini”. Jurnal Pendidikan Universitas Garut. Volume. 09; Nomer. 01; Tahun 2016; Page 23-37

Nurjanah, Novita, E,. (2020), “Pembelajaran Stem Berbasis Loose Parts Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini”. Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD Volume. 1 Tahun 2020.

Priyanto, A. (2015). Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Dini melalui Aktivitas Bermain. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, (2).

Pratiwi, W. (2017). Optimalisasi Pendekatan Saintifik Dengan Model Discovery- Inquiry Untuk Meningkatkan Kreativitas di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(1), 11–20.

Putri, H. (2017). Konsep Pendidikan Anak Usia Dini dalam Perspektif Islam. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 13(2), 215. https://doi.org/10.18592/khazanah.v14i2.1634

Sri, M. (2021).Pembelajaran Saintifik pada anak usia dini dalam pengembangan kreativitas di taman kanak-kanak. Jurnal obsesi Pendidikan anak usia dini .5.(1).

Supratin, K. (2020). Penerapan Pendekatan Saintifik Melalui Pembelajaran di Sentra Bahan Alam Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Raudhatul Athfal Rahmatullah Kota Jambi, Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifudin, Jambi.

Undang-Undang Nomer 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional yang menjelaskan tentang kurikulum.

Utami, A., T. (2023). Meningkatkan pembelajaran saintifik pada anak usia dini dalam mengembangkan kreativitas anak di ra al-kamal. PERNIK Jurnal PAUD, VOL 6 NO. 1 April 2023

Wahyuningsih, Siti. dkk. (2020). Efek Metode STEAM pada Kreatifitas Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume. 4 No. 1. Tahun 2020.

Widana, I. W., & Septiari, K. L. (2021). Kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar matematika siswa menggunakan model pembelajaran Project-Based Learning berbasis pendekatan STEM. Jurnal Elemen, 7(1), 209-220

Downloads

Published

2024-06-04

How to Cite

Baiq Nada Buahana, & Filsa Era Sativa. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SAINTIFIK TERHADAP KREATIVITAS ANAK USIA 5-6 TAHUN . Jurnal Pendidikan Sang Surya, 10(1), 378–385. Retrieved from https://jurnal.umbulukumba.ac.id/index.php/jpss/article/view/216