KONJUNGTOR KOORDINATIF DAN SUBORDINATIF DALAM PEMBELAJARAN MENULIS NARASI MAHASISWA
DOI:
https://doi.org/10.56959/jpss.v9i2.123Keywords:
error analysis, coordinating conjunction, subordinating conjunctionAbstract
This research aims to describe errors in the use of coordinating and subordinating conjunctions in student narratives as assignments in the Writing course. This research is of a qualitative type, using qualitative descriptive methods to describe errors in the use of conjunctions in the narratives of Tomakaka University students. The data for this research is in the form of narrative writing, while the data source is obtained from a collection of assignments that have been collected in the Writing course. Data collection techniques use documentation techniques. The instrument of this research is the researcher himself. The data analysis technique in this research uses descriptive analysis by analyzing errors in using conjunctions and describing them in sentences. The research results show errors in the use of coordinating conjunctions, namely and, but, and whereas.
Downloads
References
Ayuni, Pebri. 2021. “Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Semantik dalam Berita Politik Surat Kabar Tribun Pekanbaru”. Skripsi. Riau: Universitas Islam Riau.
Nardiati, Sri, dkk., 1996. Konjungsi Subordinatif dalam Bahasa Indonesia. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Fau, Helnanirma Susanti, dkk. 2021 “Analisis Kesalahan Penggunaan Konjungsi Koordinatif dalam Karangan Argumentasi”. STKIP Nias Selatan: Vol.9 No.2 Edisi Mei 2021.
Mariyana, Siska. 2019. Analisis Kesalahan Kalimat dalam Artikel Jurnal Pendidikan dan Keguruan 2014 Program Sarjana Universitas Terbuka. Vol 5, No 2 (2019).
Mandai, Putri. 2022. “Kalimat Majemuk Setara dalam Bahasa Indonesia”. Blog klinik Bahasa. Diakses pada tanggal 5 September 2023.
Moeliono, Anton M., dkk. 2017. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia Edisi Keempat. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.
Narabahasa. 2021. Konjungsi Koordinatif, Konjungsi Subordinatif, dan Konjungsi Antarkalimat. Diakses pada 10 September 2023.
Ngalimuddin, Muhammad Ekhwan. 2016. Analisis Penggunaan Konjungsi dalam Karangan Argumentasi Siswa Kelas X SMA N Gondangrejo. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Setyawan, Andi. 2019. Analisis Kesalahan Penggunaan Konjungsi pada Karangan Narasi Siswa Kelas VIII di SMPN 2 Kalijambe Tahun Pelajaran 2016/2017. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Sudaryanto, 1978/1979. "Peranan Sistematik Beberapa Kata NonReferensial dalam Bahasa Indonesia". Yogyakarta: Laporan Penelitian Proyek PPPT UGM.
Yulia, dkk. –. Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Narasi dengan Strategi Menulis Terbimbing di Kelas IV SD. Pontianak: FKIP, Universitas Tanjungpura.
Purbandini, Wastu Kurning. 2012. Konjungsi. Bahwa Bahasa Indonesia. Politeknik Negeri Bandung. Sigma-Mu Vol.4 No.2 – September 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Sang Surya dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Artikel di Jurnal Pendidikan Sang Surya adalah artikel Akses Terbuka yang diterbitkan di bawah Lisensi Creative Commons CC BY-NC-SA Lisensi ini mengizinkan penggunaan, distribusi, dan reproduksi dalam media apa pun untuk tujuan non-komersial saja, asalkan karya dan sumber aslinya dikutip dengan benar. Setiap turunan dari aslinya harus didistribusikan di bawah lisensi yang sama dengan aslinya.