PENERAPAN PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENUNJUKKAN UANG PADA PESERTA DIDIK TUNAGRAHITA
DOI:
https://doi.org/10.56959/jpss.v9i1.101Keywords:
learning model, problem based learning, ability to show money, students with intelectual disabilityAbstract
Students with intelectual disability have obstacles in academic aspects including in showing nominal rupiah currency. This research was conducted based on the difficulties of grade 6 intelectual disability students in Karangrejo Madiun SLBN. To increase the knowledge of students with intelectual disability in understanding nominal money, the learning approach must be oriented to the problems that exist in students, and involve students to be actively involved in learning. Therefore, researchers will conduct classroom action research by applying the Problem Based Learning (PBL) approach to improve learning outcomes about nominal money for intelectual disability students at SLBN Karangrejo Madiun. The method used in this research is classroom action research. Based on the research conducted, it showed that the pre-test results showed a class average of 25% with less criteria, in cycle I the class average results increased to 62.5%, with sufficient criteria. In cycle II the class average increased to 93.75% with very good criteria. This shows that the ability to show nominal rupiah currency to student with intelectual disability can be improved using the Problem Based Learning (PBL) method.
Downloads
References
Amalia, Darma, & Wahyudi. (2020). Pengembangan Pop Up Book SMP berbasis Ideal Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN MIPA DAN TEKNOLOGI II, 1(1), 389–398.
Aqib. (2014). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB dan TK. Yrama Widya.
Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2015). Penelitian tindakan kelas. Bumi Aksara,.
Dolmans, Grave, D., Wolfhagen, & Vleuten, V. Der. (2005). Problem‐based learning: Future challenges for educational practice and research. Medical Education, 39(9), 732–741.
Graaf, D., & Kolmos. (2003). Characteristics of problem-based learning. International Journal of Engineering Education, 19(5), 657–662.
Herman. (2007). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Educationist, 1(1), 47–56.
Hidayat, & Liu. (2021). Peningkatan Keterampilan Penyampaian Pendapat Siswa kelas IV SD Negeri Meunuang Kinco Dalam Mata Pelajaran PKn Melalui Problem Based Learning 1(1),. PEMA (JURNAL PENDIDIKAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT), 1(1), 1–7.
Maliasih, Hartono, & Nurani. (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Melalui Metode Teams Games Tournaments dengan Strategi Peta Konsep Pada Siswa SMA. Jurnal Profesi Keguruan, 3(2).
Puspaningtyas. (2019). Berpikir Lateral Siswa SD Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Mathema, 1(1).
Putri, & Dewi. (2020). Media Pembelajaran Menggunakan Video Atraktif pada Materi Garis Singgung Lingkaran. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1).
Risanti, R., Darma, Y., & Hartono. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa ( LKS ) Berbasis Problem Based Learning Berorientasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mathema Journal, 3(2), 127–135.
Risdianti, S. R. (2017). Peningkatan Kemampuan Operasi Hitung Penjumlahan dan Pengurangan Menggunakan Metode Problem Based Learning (PBL) pada Anak Tunarungu Kelas III SDLB Wiyata Dharma 1 Sleman. Widia Ortodidaktika, 6, 349–360.
Ruliansyah, Jaya, & Syaputra. (2017). Aplikasi Pembelajaran Dasar Anak Retardasi Mental Berbasis Android (Studi Kasus: Sekolah Luar Biasa (SLB) C Karya Ibu Palembang). JUSIFO (Jurnal Sistem Informasi), 3(1), 73–80.
Sagala. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran. Alfabeta.
Sufirmansyah, S., & Prameswati, L. N. (2020). Implementasi Problem Based Learning dalam Mengoptimalkan Pembelajaran di Sekolah Luar Biasa Putera Asih Kediri. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(1), 90–103. https://doi.org/10.53627/jam.v7i1.3924
Ulfa. (2019). Strategi Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) Pada Pemahaman Konsep Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Sang Surya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Sang Surya dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Artikel di Jurnal Pendidikan Sang Surya adalah artikel Akses Terbuka yang diterbitkan di bawah Lisensi Creative Commons CC BY-NC-SA Lisensi ini mengizinkan penggunaan, distribusi, dan reproduksi dalam media apa pun untuk tujuan non-komersial saja, asalkan karya dan sumber aslinya dikutip dengan benar. Setiap turunan dari aslinya harus didistribusikan di bawah lisensi yang sama dengan aslinya.